Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

MITEN TEHDÄ ELÄMÄNMUUTOS, JOKA PYSYY?

Hyvää Uutta Vuotta 2020 ja hyvää alkavaa vuosikymmentä!
Oletko jo ehtinyt tehdä päätöksiä muutoksista elämässäsi? Oletko tänä vuonna aktiivisempi, syöt paremmin ja nukut enemmän? Ennustan, että nuo asiat ovat varmasti kolme eniten luvattua asiaa. Ja niistä myös eniten lipsutaan, kun kaikkea yritetään suorittaa kerralla. Ja jos tiedettä ja tutkimusta on uskominen, niin pitäisi myös olla entistä mukavampi ihminen; upee tyyppi, rento hemmo, mahtinainen ja huippuäijä, jos päivän hesariin on uskominen (HS 1.1.2020 Tiede-artikkeli)
Veikkaan, että moni vastaisi kiljuen “kyllä” kysymykseen: haluaisitko aloittaa uuden vuosikymmenen terveempänä, energisempänä ja ehkä hieman hoikempana?
Olen 20 vuoden valmennusurani aikana ohjannut satoja ihmisiä kohti terveellisempää elämää ja olen aina yhtä iloinen, kun tapaan vanhoja asiakkaitani toreilla ja turuilla. Ja sanon tämän nyt vielä kerran: “en todellakaan ensimmäisenä arvioi, onko laihdutetut kilot tulleet takaisin tai onko haba kutistunut!”On ilo kuulla, kuinka “uusi” elämä on hakenut muotoaan ja kuinka monta kertaa vaikeuksienkin jälkeen uusista tavoista on pystytty pitämään kiinni ja tavoitteissa on pysytty. Tämä koskee varsinkin niitä asiakkaitani, joilla tavoitteena on ollut hyötyliikunnan lisääminen ja liikunnan ilon löytäminen. Endorfiinit ovat tehneet tehtävänsä ja moni on jäänyt positiiviseen koukkuun. Mahtavaa!
Elämänmuutos vaatii aina paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja harjoitusta. Sen tunnustamme kaikki. Toivotuista muutoksista tulee pysyviä, jos ne jotenkin nivoutuvat yhteen oman arvomaailman kanssa. Ulkoiset motiivit eivät koskaan toimi yhtä hyvin kuin se, että muutokseen on oma vahva halu ja selkeät syyt, jotka ajavat eteenpäin ja pitävät kiinni uusissa elintavoissa. – Aina ei tee mieli lähteä jumppaan, kun sohvalle olisi mukava jäädä katsomaan televisiota. Mutta kun muutoksen pohjalla on oma vahva halu voida paremmin, elää ilman jatkuvia flunssia sekä kestää talven pimeyttä, on jumppasalille lähtö helpompaa.
Myös oma vastuunotto muutoksesta takaa paremman lopputuloksen. Jos odottaa, että valmentaja muistuttaa viikoittaisista liikuntakerroista tai antaa palautetta huonoista ruokavalinnoista, unohtuvat uudet, opitut asiat, kun valmennussuhde loppuu. Oma vastuunotto tarkoittaa myös sitä, että ottaa nöyrästi uutta tietoa vastaan ja haastaa vanhat uskomuksensa. Jos on vuosia toistanut samoja metodeja ilman tuloksia, on ehkä syytä todeta, että voisin oppia uutta ja muuttaa ajatteluani. -Muutoksesta ja sen vaiheista pitää olla itse vilpittömän kiinnostunut. Halu oppia uutta johtaa menestykseen.
 
Resilienssi, kyky joustaa edesauttaa onnistumista. Liiallinen fanaattisuus ruokavalion tai liikunnan suhteen on usein turmiollista. Helposti käy niin, että omista säännöistä lipsuminen herättää negatiivisia tunteita ja esimerkiksi liikunta toimii rankaisukeinona, ei positiivisena, hyvää oloa antavana elementtinä. Jos huonon sään takia tulee kerran lipsuttua kävelylenkiltä tai juhlissa syötyä liikaa, ei nämä asiat pilaa hyvin alkanutta muutosprosessia. Aina on uusi päivä, jolloin voi päättää tekevänsä taas hyviä valintoja. Valmennuksissani olen huomannut, että parhaiten maaliin pääsevät asiakkaat, jotka pienen lipsahduksen jälkeen tarkistavat uudelleen kurssin, etenemissuunnan ja jatkavat sitkeästi sitä kohti ilman turhia itsesyytöksiä ja katumusjaksoja. Ja ehkä myös ottavat oppia tilanteesta, jossa pieni lipsahdus on tapahtunut. Miten toimin tässä tilanteessa seuraavalla kerralla? Kuinka voi välttää saman tapahtumasta uudelleen? Haluatko lukea lisää resilienssistä ja onnistuneista muutoksista? Katso tämä aikaisempi kirjoitukseni:https://tiinasimpanen.fi/wp-admin/post.php?post=1166&action=edit&classic-editor
Myönteisyys muutosta kohtaan ja armollisuus itseään kohtaan siivittävät onnistunutta muutosta. Liian tiukat ehdot, niukka energiamäärä laihduttaessa, liiallinen liikunta ja suuret odotukset ovat omiaan kaatamaan elämäntapamuutoksen.
Uskon vahvasti siihen, että kun pohjatyö ennen aloitusta tehdään hyvin, saadaan pysyviä muutoksia aikaan.
Jos sinä haluat mukaan muutosmatkalle, seuraa sivujani. Helmikuun alussa aloitan pienryhmävalmennuksen, joka kestää kuusi viikkoa.