Jaa kirjoitus:
Facebook Google LinkedIn Twitter

Kuljetko kohti tavoitettasi? Johtavatko positiiviset ajatukset sinua eteenpäin ???

2667bddbc121e2f77709e1d397a83b20

Terveiset Pietarsaaresta ja Cambridge Personal Trainereiden jatkokoulutuksesta! Kahden päivän intensiivisen mietiskelyn ja keskustelujen tuloksena päätin taas kerran muistuttaa siitä, kuinka tärkeää on tarkistaa tavoitteitaan ja suuntaansa tasaisin väliajoin ja pitää mieli positiivisena.
Ajatukset ja tunteet tässä ja nyt määrittelevät sen suunnan, mitä kohti oikeasti kuljemme. Jos keskittyy ainoastaan siihen, mikä on tänään pielessä pielessä ja mitä asioita EI ole saavuttanut, jatkaa kulkuaan samaan vanhaan suuntaan. “Repsahdin tänään syömään suklaata. Homma lähtee käsistä. Voin saman tien jatkaa herkuttelua. Otan sitten Joulun jälkeen taas tiukemman linjan” = jojottelua, haahuilua, same,same, tekemistä ilman selkeää päämäärää. Toistat vanhaa käyttäytymismallia, etkä saa pysyviä tuloksia aikaiseksi. Kahden viikon kuurit, liialliset liikuntasuoritukset tai hetkittäiset laihdutusohjelmatason kiristykset tuskin vievät sinua tavoitteeseen. Mitä useammin toistat tätä vanhaa tapaa, sitä helpommin siitä tulee vakiintunut käyttäytymismalli sinulle.
Onnistuja, painonpudottaja ja saavutetussa painossa pysyjä luo uusia käyttäytymismalleja ja välttää vanhan tavan laukaisevia ärsykkeitä valitsemalla pikkuhiljaa toisenlaisia ajatuksia ja toimintoja kuin tähän asti. Uudenlaiset ajatusmallit muokkaavat käytöstä ja uusien tapojen toistaminen johtaa vähitellen toivottuja tuloksia kohti. Kuinka tämä käytännössä tapahtuu?
No, vaikka näin: olet työpäivän jälkeen aina nälkäinen ja tekee mieli jotain pientä herkkua. Ajat töistä suoraan kauppaan ja ostat kassarivin hyllystä suklaapatukan tai kaksi. Syöt patukan automatkalla kotiin ja jatkat pientä puputusta leivän syönnillä jne. ja sitten ruokahalu onkin jo mennyttä ja vain näykit kunnon ruokaa ruokapöydässä. Seurauksena harmistus, itsesyytökset ja päätös, että huomenna en syö aamulla mitään. Lounaaseen mennessä kiljuva nälkä, tekee mieli pientä herkkua….tiedätkin jo lopun. Kuinka voisit toimia toisin?
Ennen työpaikalta lähtöä syö välipala; jugurtti/rahka ja banaani tai omena/ smoothie, hyviä vaihtoehtoja kaikki. Saavut kauppaan rauhallisin mielin, teet ostoksesi ja ohitat karkkihyllyjen kiusaukset. Teet ruuan valmiiksi tai viimeistelet edellisenä iltana puolivalmiiksi tehdyn ruuan ja istut ruokapöytään rauhallisena ja nautit ruuasta.
Olemme ihmisiä ja repsahdus on inhimillistä, mutta takapakkeihin ei tarvitse jäädä piehtaroimaan. Kurssia voi muuttaa joka hetki, ajatus kerrallaan ja pieni teko kerrallaan. Valinta on sinun.

Tiina Ranin
Iloitse onnistumisista, jokaisesta pudotetusta grammasta ja kilosta ja pidä tavoite kirkkaana mielessäsi. Kirjoita tavoitteesi ylös ja selkeytä päämäärääsi säännöllisin väliajoin. Pelkää ajatus “haluan laihtua” tai alan liikkua enemmän ei välttämättä ole riittävän konkreettinen. Kirjaa tavoitteesi ylös ja perustele päätös itsellesi ja arvioi, kuinka suurella todennäköisyydellä tavoitteesi saavutat. Mieti, oletko todella valmis satsaamaan päämäärän saavuttamiksi  kuukauden, puoli vuotta, vuoden? Päämäärän saavuttamiseksi tarvitaan mittareita ja välitavoitteita. Kuinka sinä seuraat matkaasi ja saavutettuja välietappeja? Kuinka mittaat onnistumistasi?

Minä valmentajana olen täällä sinua varten. Haluan auttaa sinua matkallasi! Juuri silloin, kun tunnet ettet kehtaa tulla valmennukseen, paino ei ole tippunut, päämäärät ovat luisuneet käsistäsi ja sapettaa, TULE :=)
Energistä starttia joulukuulle!

Tiina Ranin